Foregående måned Foregående dag Næste dag Næste måned
efter år efter måned efter uge I dag Søg Vælg ny måned
Ordet & Røsten - Læren om de syv kosmiske skabelsesdage ved Uffe Jonas & Vera Rahbek
Lørdag, 2. September 2017, 11:00 - 17:00
Hits : 221

Foto Uffe og Vera 2

Vera Rahbek og Uffe Jonas

Dette er den første af 3 workshops og to fredagsforedrag:

2. workshop er den lørdag den 30. september kl. 11-17 og har overskriften:

Den tredobbelte rose

- Visdommen og det feminine mysterium

1. fredagsforedrag er fredag den 6. oktober kl. 19 - 21.30 og har overskriften:

Nærvær & forvandling

3. workshop er lørdag den 28. oktober kl. 11-17 og har overskriften

Om opstandelsen som åndelig begivenhed og legemlig proces

2. fredagsforedrag er fredag den 17. november kl. 19-21.30 og har overskriften

:Nærvær & forvandling

Bemærk: Både foredrag og workshops kan tages enkeltvis, men det er en fordel al følge alle.

Pris pr. workshop: kr. 500/550 medlemmer/gæster. Indbetaling: reg. nr. 6493 kontonr. 201 5304. Husk reference UV + dato + dit navn. Beløbet bedes indbetalt tirsdagen inden den pågældende workshop.

Tilmelding: Sys Jørgensen, e-mail: tilmelding@teosofiskforening.dk eller tlf. 20 64 24 98.

Pr. fredag aften, Nærvær & forvandling: kr.80/100 medlemmer/gæster. Beløbet betales ved indgangen, kontant eller mobil pay  og der er ingen tilmelding.

1. workshop

Ordet & Røsten

Læren om de syv kosmiske skabelsesdage

Verabeck maleri

I begyndelsen var Ordet,

Evig født af Gud til Gud,

Var med Almagts-Kraft omgjordet,

Gik med liv i Røsten ud;

Da med Røsten og dens Kræfter

Skabtes Tiden, før og efter!

“I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden, og Guds Ånd svævede over vandene.” Den jødisk-kristne skabelsesberetning er et af de mest dybsindige dokumenter, som menneskeheden er blevet velsignet med. Al bogstavelig læsning af dette særegne poetiske mesterværk er en fatal misforståelse. For at forstå tekstens indre logik, og hvad der egentlig foregår, er det nødvendigt først at forstå samspillet mellem Det skabende Ord og den skabende Visdom. Ligesom man skal forstå, hvad en Skabelsesdag egentlig er for en forunderlig størrelse.

Alt det havde Grundtvig en helt utrolig musikalsk indsigt i, og sammen med ham og de gamle jødiske mystikere og de fremmeligste blandt nutidens naturforskere tager vi på en fantastisk rejse ind i skabelsens mysterier!

Om Uffe Jonas

Uffe Jonas er ph.d. i Nordisk litteratur, forfatter, foredragsholder, bandleder, sanger og komponist. Har været dybt optaget af Grundtvigs filosofi, kosmologi og spiritualitet i 25 år. Formidler en original og levende vision af forfatterskabet. Har udgivet bogen Solen ved Midnat - N.F.S. Grundtvigs Kosmologi.

Er tilknyttet Grundtvig Centret ved Aarhus universitet som redaktør og kommentator på den engelske udgave af Grundtvigs skrifter.

Som sanger og komponist har han blandt andet komponeret melodier til en række hidtil ukendte Grundtvig-sange.

Om Vera Rahbek

Vera Rahbek er kunstner, healer og terapeut.