TEMPELRIDDERNES HEMMELIGE PLAN – Foredrag ved Erling Haagensen

3. november - 19:00 - 21:30

Tirsdag den 3. november kl. 19.00 – 21.30

En række historiske begivenheder viser, at Tempelriddernes stiftelse i Jerusalem i år 1119 var grundigt og længe forberedt af burgundiske adelsmænd med kendskab til skatte og dokumenter, der var gemt i hemmelige, underjordiske skatkamre i Jerusalem forud for Nebukadnezars erobring af byen i 586 f. Kr. – og aldrig siden fundet. Forberedelserne går tilbage til år 1070, hvor adelsfamilierne i Burgund fik kendskab til skatkamrene.Vi ser billeder af de underjordiske tunneler, som de 9 første tempelriddere brugte 9 år på at udforske, før skattene var bragt frem i lyset. Pave Urban 2.’s idé om korstog udsprang i virkeligheden af denne burgundiske plan, ligesom stiftelsen af Cistercienserordenen var en del af de burgundiske forberedelser.

Vi hører også om, hvad der var det virkelige motiv for, og hvem der i virkeligheden bar ansvaret for opløsningen af Tempelridderordenen. Dette har at gøre med indholdet i de dokumenter, der blev fundet i Jerusalems skatkamre, og som medførte en hemmelig plan om at forene de tre såkaldt abrahamitiske religioner (jødedom, kristendom og islam) i en fælles religion – blandt andet baseret på ægte skrifter fra Moses.

Endelig hører vi legenden om Tempelriddernes raffinerede hævn over den franske kong Fillip den Smukke og pave Clement 5. Med eksempler sandsynliggøres det, at Tempelriddernes hemmelige planer ikke døde med ordenen, men fik – og stadig har – betydning for udviklingen af det, vi i dag kalder den vestlige verden.

Erling Haagensen, der er forfatter, journalist og filminstruktør, rykker med dette foredrag tænkehatten forsvarligt ned om ørerne på tilhørerne. Han har tidligere skrevet om bl.a. Bornholms Mysterium på sporet af Tempelriddernes hemmelige videnskab. Erling Haagensen har f.eks. også haft et 20 år langt samarbejde med Henry Lincholn, forfatteren til bestselleren “Det hellige Blod og den hellige Gral.”

Pris: Kr. 135/175 for medlemmer/gæster.

3. november

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag
information om vores arrangementer