« All Begivenheder

GRUNDTVIG – EN KRISTEN SHAMAN mellem skabelsesfilosofi & naturmystik Foredrag ved Uffe Jonas

18. september - 19:00 - 21:30

Tirsdag den 18. september kl. 19.00

Grundtvig var ikke kun digterpræst, men anså sig selv for en skjald, en indviet shaman, eller digterprofet i både den nordiske og den jødisk-kristne skabelsestradition. Ligesom Heimdal var han søn af skjaldeguden Odin. Men ligesom de jødiske profeter og de græske filosoffer – ja som Kristus selv, så var han også et barn af Visdommens gudinde, Den Levende Røst, Maria-Sophia. Ordet ‘skjald’ stammer fra det proto-germanske ‘skalliz’, som betyder ‘lyd’, ‘stemme’, ‘råb’. En skjald i den gamle nordiske tradition var ikke kun en begavet folkesanger, men en karismatisk medicinmand, en guddommelig shaman, som var indstemt med de himmelske kræfter og harmonier, som kendte trinene på skabelsens tonestige og vidste, hvordan man synger verden levende. En skjaldesang er derfor det samme som en højsang, en lovsang, en salme. Vi skal høre om Grundtvig som naturdigter, naturfilosof og skabelsesmystiker.

Pris: kr. 80/100 for medlemmer/gæster.

Om Uffe Jonas:
Uffe Jonas er ph.d. i Nordisk litteratur, forfatter, foredragsholder, sanger og komponist og leder af et band. Har været dybt optaget af Grundtvigs filosofi, kosmologi og spiritualitet i 25 år. Formidler en original og levende vision af forfatterskabet. Har udgivet bogen Solen ved Midnat – N.F.S. Grundtvigs Kosmologi. Er tilknyttet Grundtvig Centret ved Aarhus universitet som redaktør og kommentator på den engelske udgave af Grundtvigs skrifter. Som sanger og komponist har han blandt andet komponeret melodier til en række hidtil ukendte Grundtvig-sange.

18. september

Hent vores program